Jump to content

Heard the album. Here's some song descriptions


Kaleidoscope Eyes
 Share

Recommended Posts

The Great Forever - with an almost Bjork-like synth line and deep, almost Michael sounding vocals, the verses address many things from her finding happiness (while being jealous of others) to others being jealous of the happiness she finds. The end of Dammn Baby pretty much cuts straight into this, with a voiceover of the outro saying 'I didn't think my happiness could make you so sad'. There's also a line in the pre-chorus that is very gay friendly.
 

What you think it don't mean nothing at all,
It doesn't change who I am, doesn't change who I love.


That then launches into the chorus you've all heard. The bridge slows it right down with rippling water effects and a classic Janet moment where she leaves in an error from the recording session. She addresses the way press turn relationships into news headlines in this part.

Shoulda Known Better - I hate to say it because it'll be taken the wrong way, but it's very Rebel Heart in it's themes, with an explosive chorus talking about a revolution. The chorus reminds me of something, it's very uplifting and anthemic and sounds like it should lead into an EDM drop, but it goes straight back into very chilled out verses with stripped back synth productions.
 

Just can't feel casual about casualties, no,
I guess I shoulda known better.



The chorus is actually very organic really, because while it sounds like an EDM chorus almost, it also has organic live drums and a guitar backing (though we're not talking Trust A Try, it's quite subtle and uplifting really). The song ends with a beautiful soft sung outro accompanied by a heaven-sent piano tinkling in the background as Janet announces: I had this great epiphany, and Rhythm Nation was the dream, I guess I shoulda known better. And at that precise moment, I fell in love with this album.

After You Fall - to be perfectly honest, I don't have a lot to say about this that can't be heard from the live performance recordings. It's a touching ballad and she sounds pretty broken on it, but it's rather simple. Halfway through subtle, chilled out background strings join with Janet's voice, and she also lets out a big sigh during the instrumental break - which includes sounds that almost sound like wind chimes - just before the bridge. She sounds gorgeous, it's just, and dare I say it, a bit boring. I mean, even she herself sounds like she might yawn in the final chorus.

Night - Picture Rock With U done a bit better, with disco production that almost sounds like Kylie. The bassline almost growls throughout the verse while the light percussion litters the composition accompanying Janet's mature voice. It's very laidback but it's absolutely gorgeous and it's definitely a song that was a) put on for us, 'the kids' and b) inspired by Whitney.
 

I woke up in heaven in the morning,
With a big smile upon my face.


The synths are almost Bjorkian on this too, thinking on it. Very Bedtime Story by Madonna (written by Bjork). It's a great, chilled out song. If No Sleeep was the slow jam for the straights, this is the slow jam for the gays. The disco breakdown towards the end is tame but very Moroder all at once, with strumming bass and tinkling piano keys. The song ends with a rainstorm beginning and leads seamlessly into No Sleeep.

Honestly I've described Gon' B Alright already and if I do it again I'll just trash it further.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Not saying that you didnt but this looks like a copy and paste type of thing :lol: This forum kinda leaves everything you copy from other sites here... font, color scheme, everything :lol: that's why im saying it looks like a copy paste thing :P 

Anyway, it sounds SOOO GOOOD :wub:  And when i read bjorkish i had an orgasm :wub::wub: 

I really need Shoulda Known Better cuz the live version was amazing 

Link to comment
Share on other sites

Not saying that you didnt but this looks like a copy and paste type of thing :lol: This forum kinda leaves everything you copy from other sites here... font, color scheme, everything :lol: that's why im saying it looks like a copy paste thing :P 

Anyway, it sounds SOOO GOOOD :wub:  And when i read bjorkish i had an orgasm :wub::wub: 

I really need Shoulda Known Better cuz the live version was amazing 

I was reading the review thinking the same thing....so i checked to see if it leaked, I havent found it, besides my thought is if you heard it, how?

Link to comment
Share on other sites

I was reading the review thinking the same thing....so i checked to see if it leaked, I havent found it, besides my thought is if you heard it, how?

Someone can have the album or has access to someone in her team. Its not the first time someone says they've heard the album. 

Anywya, i just wanted to say it in a nice way cuz i know someone would probably come here and say it in a bitchy way :lol: Give him the benefit of the doubt and focus on what was said cuz it sounds GOOD :o 

Link to comment
Share on other sites

Someone can have the album or has access to someone in her team. Its not the first time someone says they've heard the album. 
Anywya, i just wanted to say it in a nice way cuz i know someone would probably come here and say it in a bitchy way :lol: Give him the benefit of the doubt and focus on what was said cuz it sounds GOOD :o 

the account sounds accurate and good, but I was getting at the cut and paste look :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Not saying that you didnt but this looks like a copy and paste type of thing :lol: This forum kinda leaves everything you copy from other sites here... font, color scheme, everything :lol: that's why im saying it looks like a copy paste thing :P 

Anyway, it sounds SOOO GOOOD :wub:  And when i read bjorkish i had an orgasm :wub::wub: 

I really need Shoulda Known Better cuz the live version was amazing 

It is a copy and paste.. This was posted on another board.. ATRL.net.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites



Shoulda Known Better - I hate to say it because it'll be taken the wrong way, but it's very Rebel Heart in it's themes, with an explosive chorus talking about a revolution. The chorus reminds me of something, it's very uplifting and anthemic and sounds like it should lead into an EDM drop, but it goes straight back into very chilled out verses with stripped back synth productions.

We have discussed the sound of Shoulda Known Better and Janet has touched on themes of revolution way before Madonna has so not sure why you had to throw that in there.  Remember Rhythm Nation, The Knowledge, State of The World, New Agenda?  The song as far as it's delivery is more reminiscent of a U2 song mixed with a light EDM in the chorus.  Can't wait for this song to be released along with a video.  The first time I heard this song without knowing all the lyrics I quickly fell in love with it.  I truly hope Janet pushes this song if just for the mere importance of it and how much her fans are loving this cut.  This is truly one of Janet's most vulnerable songs as far as commenting on her own efforts as a musician and the message she was trying to give during R.N. as she confesses "I had this great epiphany,  a Rhythm Nation was the dream.  I guess I shoulda have known better."  That part just kills me.  

Link to comment
Share on other sites

Psh, if I wanted a good album I'd settle for those 2....A GREAT album. THAT is what I've been craving from her for a long time. I genuinely like all 10 of her albums, but I like to think 6 are Great albums, and 4 are just good, and the 4 are the 1st 2 and the last 2.

Disaster Avenue is not "good" :asham: 

Link to comment
Share on other sites

Ugh leak already

ohhhh you're saying you want it to.....:sigh: I thought it had...no if Jay-Z can keep a lid on an album janet can too...if it gets to folks before Friday it should be pre-orders and digital sales, If I was on her team the minute I heard anything "leaked" that album would be on Itunes Banner for purchase...thats another issue Janet profile has been so low key, kick it up a notch for the new single and album

Link to comment
Share on other sites

ohhhh you're saying you want it to.....:sigh: I thought it had...no if Jay-Z can keep a lid on an album janet can too...if it gets to folks before Friday it should be pre-orders and digital sales, If I was on her team the minute I heard anything "leaked" that album would be on Itunes Banner for purchase...thats another issue Janet profile has been so low key, kick it up a notch for the new single and album

Fuck that.. I want it now 

tantrum-o_zpsl07abfwk.gif

 

Meh, I like it more than Disappointment tho. There's single tracks on there I'll take over Disposeable:asham: (I Kid Discipline.....I love it....but it's still my 10th place & the 1 I think about the least and soon to be #11 hopefully)

Wow.. Disappointment is 4x better than Disaster Avenue. 

Link to comment
Share on other sites

My CD came in the mail yesterday,but I was at the concert and didn't check the mail. I listened to the whole thing this morning, on the way to work, and it will be  a classic.

I don't write long reviews, but it's the most "Janet" CD of the past 15 years, Old fans will love it, and she will gain many new fans I predict.

I'd give it a solid A. The concert was great BTW.

Edited by xu1993
typo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...